zondag 10 maart 2013

Een nieuw vriendje in de klas: de mooiste vis van de zee...



Naar aanleiding van de jeugdboekenweek kozen we ervoor om een prentenboek uit te werken. 
We vonden het prachtige prentenboek "De mooiste vis van de zee". Een prachtig boek dat bovendien nauw aansluit bij het jaarthema van de school "samen spelen, samen delen".
Als aanzet bracht de juf twee goudvisjes mee in onze klas. 
Een geel en een oranje visje. We gingen ze eens goed bekijken. Wat zie je aan de visjes?
De kleur? Zien die eruit zoals wij? Wat hebben de visjes wat wij niet hebben ? 
We zagen dat ze een mond met dikke lippen,vinnen, een staart, ogen, een buik met schubben.
Wat doen ze met de mond? en met die vinnen en staart?
Later in de week deden we dit eens na net als een echt visje.
Waar wonen onze visjes ? Is dat een huisje zoals het onze? 
Visjes leven in een viskom, een aquarium of in een vijver.
Tot slot kozen we een naam voor de twee visjes Blub en Klip.
We leren ze ook verzorgen en eten geven.
We maken afspraken wat mag en niet mag met onze visjes.



 


Nadat we de goudvisjes hadden waargenomen konden de kleuters als verwerking de visjes stempelen met hun handen. De kleuters stempelden een geel en een oranje visje met gouden glinsters want het zijn toch goudvisjes hé.
 


 


 


 

 

 

De goudvisjes uit onze klas. Blub en Klip!


We leerden een mooi liedje: 

Over Bilbo een klein visje:

Hoor wie klopt daar? 
Hoor wie tikt daar op het venster van mijn huis?
Ik ben Bilbo een klein visje,
in het water ben ik thuis.

Dag meneer en dag mevrouw,
Ik zie je voor het venster staan.
Wil je hier ook komen zwemmen?
Doe dan vlug je zwempak aan.


Schrijfdans op het aangeleerde liedje en op het liedje :

Alle visjes zwemmen in het water, falderalderiere ....

We doen behangerslijm en verf op ons blad en experimenteren erop los.
Daarna maken we er een viskom van.

 


 

 

 

 
 


Lijm +verf en nu ? Mengen maar Naoufel !

                    




 



 













               We namen de priknaaldjes ter hand en prikten we een visje voor in de viskom.
Voor sommigen ging dit erg goed voor anderen was het nog een beetje moeilijk.

 
 

 


 

De juf vertelde het mooie boek: 

De kleuters maken d.m.v. de scheurtechniek de schubben van "regenboogje"nadien strooien we er  glinsters op net als in het boek.

       

 
 

 

 


Fantasiespel: Allemaal visjes ....

 
 
Manipulatiespel :Visjes vangen ...

 

 

Een denkwerkje waar we ook onze kwast mochten gebruiken.
De oudste kleuters kregen als opdracht om een vis te schilderen maar niet zomaar ...
De vis had kruisjes, streepjes of stipjes. Dit bleek een kleurencode te zijn. De kleuters schilderden de vis volgens kleurencode.






                        

 


 

 


 



 

 



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen